Bine de știut când călătorești în Oman
De vreo vreo doi-trei ani tot visam la Oman. Cred că mi se trage de la un articol din NGO Traveler, Omanul pe bicicletă. Am rămas cu titlul ăsta în minte și cu ideea că musai trebuie să ajung acolo.
Căci dacă despre fiecare dintre țările cu care împarte Peninsula Arabică mai aveam câte o imagine, parcă de la Oman nu venea nimic. Și dacă niște oameni l-au făcut pe bicicletă, sigur e de mers și de văzut.
Wadi Bani Khalid, Oman
Și vai, vai, vai ce țară am descoperit! Ce peisaje, ce diversitate și ce atmosferă! Mă și mir că nu este o destinație mai sus în listele de călătorii. Căci 100% merită să vezi țara asta. Militez maxim pentru Oman, trebuie să îl pui musai în meniul tău de destinații. Mai ales că este o țară destul de accesibilă și aproape.
Citeam undeva că moscheea din Muscat are un superb covor care, până nu demult, deținea recordul de cel mai mare covor din lume (acum Moscheea din Abu Dhabi a luat locul I).
Ceea ce este surprinzător pentru Oman. Țara nu prea participă la cursa asta de „cel mai mare, cel mai înalt, cel mai lung, cele mai multe stele”.
La intrara în deșert, Sharqiya Sands
Atmosfera în Oman
Altul este focusul pe aici. Se simt acțiunile și efortul conștient de păstrarea a identității și a istoriei, de la arhitectură până la viața de zi cu zi. Clădirile oficiale chiar au în regulament să reflecte tradiția, cu vreo cupolă sau vreo fereastră mai ondulată. Fiecare fort sau turnuleț este recondiționat și îngrijit.
Apoi, majoritatea locuitorilor se îmbracă în haine tradiționale. Este greu să nu remarci pe străzi uniformitatea asta plăcută. Și chiar elegantă – femeile în abaya și bărbații în dishdasha. Este o versiune a lumii arabe mai autentice, dincolo de bogăția excesivă cu care este sinonimă partea asta de lume.
Wadi Shab, Oman
Wadi Aberdeen, Oman
În plus, țara scorează foarte bine la frumuseți naturale. Munți spectaculoși, deșertul modelat constat de rafale de vânt, wadi-uri picturale și o mare în culori ireale. O bucurie pentru ochi și pentru aparatul foto.
Copii care joacă fotbal la Wadi Bani Khalid
A, și pentru dronă. Cumva, eu înțelesesem că ar fi permis să înalți drona pe aici. Ceea ce era departe de adevăr, am aflat mai târziu. Oliver, tipul de la care am închiriat mașina, s-a mirat tare că am trecut cu ea în țară. A concluzionat că trecerea graniței terestru este mai puțin restrictivă și ne-a sfătuit să o înălțăm doar în zone izolate, unde nu-s oameni. Ceea ce am și făcut.
Dar am făcut poze de-astea în Wahiba Sands
Când am mers în Oman și cum a fost vremea?
În Oman este mereu vreme frumoasă, cu destul de puține zile ploioase. Mă rog, cu excepția zonei Salalah, în sud, care în iunie-august se pare că are o perioadă mai ploioasă. Sezonul de vizitat este între octombrie și aprilie, când temperaturile sunt undeva la 30 °C ziua și 20 °C noaptea. În lunile de vară (mai – septembrie) temperatura medie este undeva la 35 – 43 °C. ?
Am făcut și baie la Wadi Bani Khalid
Noi am vizitat la final de ianuarie, când temperaturile sunt cele mai mici. Iar acum era și un val de vreme și mai rece. Ninsese în munți, iar temperaturile ajunseseră la un neobișnuit -2 °C. Motiv de deplasare masivă a populației pentru a se bucura de o bătaie cu bulgări.
Dacă în ziua în care am ajuns erau 28 °C, în zilele următoare maxima nu a mai depășit 22 °C. Dar apa din wadi-uri era surprinzător de caldă și nu ne-a fost frig în niciuna dintre nopțile petrecute la cort.
Loc de petrecut noaptea la cort pe Tiwi Beach
Traseul prin Oman
În Oman trebuia să petrecem 10 zile, timp care ne-ar fi permis să facem un circuit frumos prin zona de nord. Însă, din cauza unor vești extrem de triste, a trebuit să ne întoarcem urgent în țară, direct din deșert.
Deșertul iese puțin în stradă, în Bidiyah
Muscat, Oman
Las însă aici traseul așa cum îl gândisem inițial, poate funcționează ca sursă de inspirație și orientare.
Muscat (2 nopți) → Wadi Arbeieen & Plaja Tiwi (camping – 1 noapte) → Wadi Shab & Sur (camping – 1 noapte) → Wadi Bani Khalid & Wahiba Sands (camping – 1 noapte) → Ibra & Nizwa (camping – 1 noapte) → Jebel Akhdar & Wadi Bani Awf (camping – 1 noapte) → Jebel Shams, Wadi Ghul & Wadi Damm Pools (camping – 1 noapte) → Muscat (camping – 1 noapte).
Off-camping-ul este sport național
Un alt lucru important de menționat este că am avut o mașină cu rooftop tent, acel cort pe mașină. Așa că am avut o super flexibilitate și cam decideam fără vreun prea mare plan prealabil unde înnoptam.
Cu casa în Sharqiya Sands.
Transport Oman
Am ajuns în Oman, cu autobuzul via Dubai. Am găsit un zbor bun ca preț, din oferta WizzAir (150 eur/persoană) de la București către Abu Dhabi, am stat câteva zile pe acolo, apoi Dubai și autobuz către Muscat.
Desigur, există și zboruri între Dubai și Muscat – ok ca preț (tot de la Wizz) și scurte ca durată. Dar am preferat autobuzul.
Mașini frumoase în Oman
Am tot cercetat cursa asta Dubai – Muscat, dar nu am găsit prea mulți operatori. Înțeleg că înainte de pandemie erau mai mulți, dar acum i-am găsit doar pe cei de la Al Khanjry Transport.
Biletele le-am cumpărat direct de la ei de la sediu, nu aveau și bilete online. Inițial am crezut că nu mă pricep eu și că ei sigur au și varianta de a cumpăra de pe site. Pe urmă, când am văzut sediul, m-am convins că n-au online.
Au 3 autobuze pe zi, spre și dinspre Muscat / Sohar.
Dubai – Muscat
Muscat – Dubai
Sohar – Dubai
Prețul pe segment este 100 AED (aproximativ 125lei). Iar pentru ieșirea din EAU trebui să plătești și o taxă de 36 AED, care poate fi achitată doar cu card.
Călătoria durează undeva la 7 ore, dintre care 2 petrecute în vamă.
Wadi Aberdeen, Oman
Aventurieri în Wadi Aberdeen, Oman
Transport în Muscat
Muscat-ul înseamnă pe o limbă luuungă de pământ. Cu tot cu suburbii, se întinde pe o distanță de vreo 50 km. Deci, ca să vizitezi lucruri pe aici e nevoie de niște planificare și autobuze sau taxi. Sau mers pe jos.
Muscat, Oman
Autobuze în Muscat
Capitala este destul de bine acoperită de rutele autobuzelor și este foarte ajutător faptul că traseele și stațiile lor sunt integrate în Google Maps. Sunt autobuze frumoase, moderne care au stații cam pe la toate atracțiile turistice. Se plătește cash, în autobuz. Cred că există și o aplicație pentru plata cu card, parcă am văzut un afiș în sensul ăsta. Dar noi nu am folosit.
Muzeul Național, Muscat
Taxi
Taxiuri găsești mai peste tot în Muscat, mai greu este cu prețurile. Căci se aruncă băieții ăia la niște sume. Norocul nostru a fost cu aplicația OTAXI. Nu poți plăti cu ea, dar poți chema o mașină, stabili ruta și, cel mai important, vei ști de la început cât costă cursa. Aplicații de genul Uber sau Careem nu funcționează aici.
Wadi Bani Khalid
Mașină de închiriat
Cel mai bun mod de a călători prin Oman este, de departe, cu mașina închiriată. Dacă între orașe mai există cât de cât vreo variantă de autobuz, pe la minunățiile astea naturale nu prea ai cum să ajungi altfel.
Poți închiria mașină fără probleme cu carnetul de conducere românesc, iar carburantul are un preț uimitor de bun. Pentru un plin de 100 L am plătit 24 riali, adică 280 lei. Adică 2,8 lei pe litru.
La stația de alimentare
Mare parte a mașinilor au o limită de km per închiriere, ±180 km / zi. Pentru fiecare km în plus plătești extra.
Se conduce lejer, drumurile sunt destul de libere și foarte bune. Număram la un moment dat și 4 benzi pe sens. Asta, desigur, pe drumurile principale. Dacă o apuci prin munți sau prin deșert, benzile pe sens se reduc considerabil.
Nu foarte multe benzi pe sens în deșert.
Ba, mai mult, sunt locuri unde nu poți merge fără să ai mașină 4×4. Nu poți merge adică 1. efectiv nu poți merge, rămâi înțepenit – cum ar fi prin deșert. Și 2, nu poți merge pentru că au filtre care verifică mașina. Dacă n-ai 4WD, nu poți trece – cum ar fi la Jabel Shams.
4×4 baby!
Așa că dacă tot închiriezi mașină, alege una 4×4. Cu ocazia asta noi am descoperit că tracțiunea integrală nu este chiar un filtru obișnuit pe site-urile de rent a car, pe baza căruia să poți categorisi mașinile.
Astfel, am decis să am căutat direct companii locale care să închirieze 4×4. Și așa am dat peste Activ Oman, care nu numai că aveau mașini 4×4, dar mașinile lor veneau echipate și cu corturi pe acoperiș. Și ne-a fost clar că așa vrem să călătorim.
Camping în Oman
A fost prima oară când am stat într-un rooftop tent, dar ne-am felicitat în fiecare dimineață pentru alegerea făcută. În primul rând, pentru că am putut sta în niște locuri absolut superbe – pe plajă sau în deșert. Și aproape de locurile pe care le aveam în planul de vizitare. De exemplu, am dormit peste drum de Wadi Shab.
Apoi, pentru că am optimizat așa costurile de cazare. Și chiar de masă. Cu mașina am primit și tot echipamentul necesar de camping – masă, scaune, veselă și tacâmuri, butelie, rezervor de apă, duș cu pompă, perne și saci de dormit.
Și, nu în ultimul rând, pentru că ne place maxim genul ăsta de călătorie. Până să avem autorulota, am petrecut zeci de nopți la cort. Și ori de câte ori avem ocazia, alegem să stăm la cort.
Sursele de apă sunt răspândite în Oman
Iar cortul de pe mașină este cu atât mai confortabil și mai ușor de folosit. Se instalează și se strânge foarte repede, în câteva minute. Deci, dacă ai vreo înclinație spre camping, jur că o să fie modul perfect în care să vezi țara. Este și foarte confortabil, ai o adevărată saltea înăuntru, și spațios. Iar seara poți deschide ferestrele și te poți zgâi la stele direct din pat. Magic!
Cort camuflat
Interior de cort
Off-camping-ul este legal și încurajat în Oman
A, și Oman este una dintre cele mai sigure țări, iar localnicii sunt toleranți și prietenoși cu turiștii. În plus, sunt o nație extrem de pasionată de camping.
Deși nu există campinguri în adevăratul sens al cuvântului, oficiale – cu plată & facilități, orice loc se poate transforma într-un loc de petrecut noaptea.
Atât timp cât nu este în vreo zonă inundabilă sau nu e pe plajele broscuțelor. Pe plajele lor doar ele au voie să se fâțâie. În rest, we’re good to go!
Camping în deșert
La început, m-au nedumerit puțin toate „camping-urile” care apăreau pe Google Maps. Dar am descoperit rapid ce e cu ele – oamenii își găsesc locuri unde campează (indiferent cu ce – caravană, cort, rulotă), își lasă acolo catrafusele și se întorc ori de câte ori au chef. De la Muscat în jos, e plină coasta de astfel de gospodării. Poate și mai departe, dar noi atât am văzut.
Exemplu de camping „permanent”.
Active Oman
Mașina am închiriat-o de la Activ Oman! Este business-ul unui neamț stabilit în Oman de vreo 10 ani, pasionat de călătorii și outdoor-uri. Are o grămadă de sfaturi utile și este un foarte mișto partener de conversație. N-aș putea să-l recomand mai mult!
În plus, site-ul lor ne-a fost de mare ajutor. Au recomandări de trasee și locuri recomandate de camping în apropierea principalelor obiective. Și mai au și un grup de What’s App unde călătorii recomandă locuri sau pun întrebări / solicită ajutorul. Se încheagă o comunitate. 🙂
Bună dimineața din cort!
Noi, pentru că am închiriat mașina pe ultima 100 de m și în plin sezon, nu am avut prea multe variante. Așa că am acceptat ce mai aveau în stock – un Mitsubishi Patrol. Mașină foarte fancy, dar ne-am fi descurcat la fel de bine și cu un 4×4 mai ieftin.
La aici o listă cu prețurile lor și recomandarea de a le scrie din timp. 🙂
Apus pe malul mării
Ce trebuie văzut / făcut musai în Oman
(top din locurile și lucrurile pe care am apucat să le vedem / facem)
Sunt atât de multe locuri frumoase în Oman, cum citeam despre ele sau vedeam o poză, cum mai completam un pic listele „de văzut”. Inițial îmi imaginam că vom conduce până la Salalah și înapoi. Dar când le-am pus efectiv pe hârtie mi-am dat seama că nu prea aveam nicio șansă cu traseul ăsta. Așa că am planificat lucruri mai mult prin zona de nord.
Din nou afirm că Oman este una dintre cele mai bune țări pentru camping. Țara arată spectaculos – sute de kilometri de coastă, apă turquoise, munți picturali, deșertul fascinant. Imaginează-ți că din peisajele astea poți să faci camera ta de hotel.
Și nici nu trebuie vreo pregătire specială – închiriezi tot ce ai nevoie de la fața locului. Am văzut însă și multe RV-uri (van-uri, camioane modificate, mașini adaptate), venite din Europa. Un cuplu de nemți, cu un camion enorm, transformat în casă, călătorea așa de 11 ani.
Viața la cort!
Oman îmi pare țara wadi-urilor, văi săpate de râuri care acum au secat. În unele zone colectează diverse izvoare și creează piscine naturale, care arată superb! Cu apă verzuie și înconjurate de verde și palmieri. E o schimbare bruscă din peisajul uzual, care este, în cea mai mare parte, arid.
Dintre cele văzute Whadi Shab a fost preferatul meu! Poate și pentru că s-a prezentat sub formă de călătorie-misiune. Pentru a descoperi cascada aflată în peștera de la capătului traseului, trebuie să treci de un mic urcuș, să mergi prin apă, să te mai usuci un pic la soare, apoi să înoți de-adevăratelea, să treci printr-un culoar foarte îngust și apoi să mai ai suflu să te bucuri de căderea de apă.
Wadi Shab
Sau Wahiba Sands, după cum mai este cunoscută regiunea.
Este un deșert în adevăratul sens al cuvântului, la numai două ore de condus de Muscat.
Apusurile care saturează portocaliul nisipului, cămilele care mișună pe acolo, puzderia de stele cu care vine noaptea, bucuria condusului pe dune, serile petrecute în cort (al tău sau unul fancy, deja instalat) – măcar una dintre activitățile astea trebuie să activeze chemarea deșertului Arabiei. Este posibil să vezi zona într-o excursie de o zi, dar adevărata magie se întâmplă noaptea.
Sharqiya Sands
Ce am mâncat și băut bun
Recunosc, mâncarea nu a fost chiar punctul forte al călătoriei. Mesele noastre s-au concretizat aproape zilnic în shawarma, hummus, pui sau orez și uneori supe. Sau, de la desele restaurante indiene, alegeam biryani sau masale cu pui sau creveți / calamari. Am mai testat și pește sau niște fructe de mare, dar ne-am fi așteptat să le găsim mai des prin meniu.
Mutrah Fort, Oman
Piața de pește, Muscat
Pentru bucătăria omaneză chiar notasem un restaurant – Bin Ateeq, dar nu am mai apucat să mergem. Voiam să testez, mai ales că se pare că preparatele tradiționale, până acum câțiva ani, nu prea au fost accesibile. Căci omanezii aveau obiceiul de a găti și mânca acasă. Dacă ieșeau în oraș, alegeau și ei bucătărie internațională sau asiatică. Dar acum a apărut un nou interes pentru bucătăria tradițională și au apărut și mai multe restaurante.
Am mâncat deseori la cort
La categoria băuturi, respectă regulile țărilor musulmane – mult ceai, cafea și niște sucuri de fructe. Magazine de alcool nu am văzut, dar nici nu am căutat.
Însă, întâmplare sau nu, singurul hotel unde am stat în Oman (Muscat – Marina Hotel, destul de avariat, genial ca locație) vindea bere pe terasă. În jur de 30 lei doza de 500 ml de bere olandeză.
Culorile superbe ale mării
Sim Card și internet în Oman
Stă destul de bine Oman-ul la capitolul internet. Ba chiar au și o rețea de wi-fi în transportul public, de care te poți folosi. Ai nevoie însă de un număr local unde să primești un cod de activare, cu numărul de România nu a funcționat.
Apoi, cartele SIM sunt disponibile mai peste tot, companiile care ne-au fost recomandate au fost Ooredoo și OmanTel. Am cumpărat de la OmanTel un SIM cu plan turistic – valabil pentru 10 zile. Cartela a costat 5 OMR (60 de lei), 2 GB, dintre care 500MB alocați pentru social media.
Apusul în deșert, Oman
Baie în Wadi Bani Khalid
Cumpărăturile în Oman
Tămâie și pashmina. Și curmale. Astea sunt produsele cu care te momesc vânzători din souq-urile colorate cu care este dotat fiecare oraș mai măricel din Oman.
Souq, Muscat
Souq, Muscat
Bani și costuri
Moneda locală este rialul (OMR), cu subdiviziunea baisa, 1 rial = 1000 baisa. Când am mers noi, 1 OMR = 12 LEI. Ceea ce făcea ca la o primă vedere prețurile să pară inocente. Dar la un calcul rapid, să se schimbe perspectiva. Pentru rate de schimb actualizate, verifică xe.com.
Au a treia monedă cu cea mai mare valoare din lume, după dinarul din Kuweit și dinarul din Bahrain.
Sunt multe locurile unde poți plăti cu cardul – hoteluri, restaurante, magazine, mall, stații de alimentare. Dar cam trebuie să ai și ceva cash, pentru souq, magazine mai micuțe, restaurante locale. Bancomatele sunt însă destul de răspândite, chiar și prin orașele mai micuțe.
Wadi Aberdeen, Oman
Oman nu este chiar cea mai ieftină țară, dar cu puțină atenție te poți descurca destul de bine. Las mai jos câteva costuri orientative:
Mergând pe un falaj, sistem tradițional pentru irigare
Wadi Ash Shab
Este periculos?
Absolut deloc. Oman este considerată una dintre cele mai sigure țări, din lume. Rata criminalității este extrem de scăzută și nu numai că poți călători oriunde, dar și poți campa fără probleme. Am întâlnit niște tineri care se deplasau prin țară cu autostopul. Localnicii sunt super prietenoși și se agită mereu să te ajute.
Pericolele sunt mai degrabă legate de accidente rutiere – am văzut două în zilele petrecute în Oman. Sau legate de dezastrele naturale, gen temperaturi extreme sau inundații. De-asta nu e niciodată recomandat să campezi pe fundul unui wadi, de exemplu
Te îmbăiezi îmbrăcat în Wadi Bani Khalid
Viza Oman
Sunt 3 variante pentru viza de Oman.
Viză gratuită la sosirea în țară, valabilă pentru 14 zile, respectând niște condiții:
Viza valabilă 30 de zile, de tip 26B.
˙Dacă alegi viza de tip 26b pentru 30 de zile, o poți prelungi de site lor de 2 ori, fiecare extindere va fi de 30 de zile.
Viza tip 26a valabilă 10 zile.
Oman
Cam astea sunt informațiile pe care le-am strâns. Dacă ai nevoie de alte detalii despre Oman, lasă un comentariu și răspund cu drag. Și nu uita să verifici și celelalte articole de pe În Sandale, pentru inspirație și recomandări de călătorii.
Iar dacă ți-au plăcut articolele poți să te abonezi la newsletterul În Sandale, care să te anunțe când apar povești noi pe blog. Totodată, mi-ar plăcea să ne împrietenim și pe Instagram și Facebook.
Wadi Arbeieen, Oman
Wadi Arbeieen, Oman
Locuințe în deșert
Wadi Bani Khalid
Wadi Shab
Muscat, Oman
Wahiba Sands, Oman
Tiwi Beach, Oman
Sharqiya Sands